Ontwerp

De eerste Flevobikes zijn rond 1985 gebouwd door Johan Vrielink, eigenaar van het gelijknamige bedrijf.

Het stuurprincipe is afkomstig van de ChaCha-bike, een ontwerp van de oogarts (!) Wim van Wijnen. Vaak wordt dit stuurprincipe als 'kantelknik' aangeduidt.

Door deze opzet kan het leren fietsen op een Flevobike of Racer enige tijd duren. Iedereen kan het echter leren, en de ervaren rijders kunnen volledig fietsen zonder het stuur te gebruiken.

De Bike heeft 20” wielen. Tot 1990 had deze een enkelvoudige achtervork.

De trike is een driewielige Bike met een dubbel schanierpunt, ook wel bekend als het duschar-systeem.

Een poging om dit principe te patenderen is niet gelukt, maar tot nu toe is Flevobike de enige met een fiets die van het dusschar principe gebruik maakt.

De Trikes zijn gebouwd in breedtes variërend van 40cm tot 1m. Een breedte van 60cm is het meest geschikt gebleken omdat dan de fiets even breed is als het lichaam. Smalle doorgangen kunnen dan zonder omkijken worden genomen.

De Racer is een race versie van de Bike en is gebouwd vanaf 1993. Eerst in 28”, later in 26”. Het frame is echter hetzelfde gebleven, en dat valt bij de 26” versie licht op.

Van de Bike/Trike, Racer en Rug-aan-rug Tandem zijn tekeningen verkrijgbaar. Volgens schatting loopt het aantal zelfgebouwde Bikes in de duizenden. Vooral in Werktuigbouwkundige beroepsopleidingen was het een geliefde examenopdracht.

Het Bike/Trike/Racer-principe is dusdanig uitontwikkeld dat er geen ingrijpende vernieuwingen op stapel staan.